Turun SEuDun 22. vuosikerta – kesÄkuu 2015 AUTOT / VARAOSAT / TARVIKKEET / HUOLTOJA KORJAAMOPALVELUT / AUTOILU JA VAPAA-AIKA www.incar.? Kaikkien merkkien vauriokorjausta ja maalausta Kuormakatu 17 Puh. 020 734 3090 Mikä meitä liikuttaa Allastie 4, Raisio. Puh. (02) 4373 911. Avoinna ma-pe 9–18, la 10-15 Sauli Mattila 044 724 9603 Juha Mikkola 044 724 9606 Miikka Lännistö 044 724 9609 Reima Jokila 044 724 9602 Henrik Martelius 044 724 9611 löydät meiltä! Vauhdikkaat menopelit visa-auto 2007-2015 Visa-Auto Oy Korkein luottoluokitus Bisnode 2015 ® Ostamme jatkuvasti hyviä autoja! –Tule ja tarjoa. LUE nETISSä:AUTOUUTISET.cOM Autokorjaamo Autolife Vianhaku on yhä vaikeampaa Brink vetokoukut Plus pikahuolto Turku Käytetty Honda cR-V Koeajossa Kia Sportage TäSSä nUMEROSSA YhTEiSTYöSSä: AUTOMERKIT.fI Uusi BMW X1 Muhkurin autohuolto Autokiila Varsinais-Suomen Auto-center Kesälahjaksi promillemittari raision Autolasi Incar Turku Autosähkö Kaarilahti Kaarinan Varaosa
2 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com
3 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Ainoa kotiin kannettava ilmainen autolehti Suomessa Vuonna 2015 lehti ilmestyy 10 kertaa. Ilmestymispäivät: 7.1., 4.2., 4.3., 8.4., 13.5., 10.6., 2.9., 14.10. ja 25.11. Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Turun seudun Autouutisten vuoden 2015 lehdistä puh. Lauri Aaltonen, puh. 0400 530 332 tai Jari Lempinen, puh. 044 588 9651. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi Kustantaja: Legenda Oy Vastaava päätoimittaja: Tuomas Lyyra Painopaikka: Alma Manu Tampere Toimitus: puh. 0500 680 000 e-mail: tuulenkyla@legenda.fi www.autouutiset.com Kotitalousjakelu: Turku-jakelu Oy, Autouutiset, Turun toimipiste Ilmastointihuolto 45 € Myös autoilmastointien korjaukset edullisesti Palvelumme: – vuosihuollot määräaikaishuollot öljynvaihdot korjaukset ilmastointihuollot päästömittaukset vikadiagnoosi/OBD Haikankatu 5, 21200 RAISIO • Avoinna ark. 9.00 16.30 Puh. 050 355 3560 • huolto@autolife.fi Auton korjAukset jA huollot AmmAttitAidollA Meillä voit maksaa myös erämaksulla! www.autolife.fi PÄÄKIRJOITUS Timo Toiviainen päätoimittaja Tervetuloa, uudet ajatukset! Uuden hallituksen puheet antavat autoilijalle aihetta orastavaan toivoon. Jokohan nyt saataisiin autoverotukseen selkeät, eurooppalaiset sävelet? Autokorjaamoilta kuuluu sellaista viestiä, että vanhempien autojen korjauttamiseen on taas entistä enemmän kiinnostusta. Nykyisessä kehnossa taloustilanteessa se on tietenkin ymmärrettävää. Jos oma työpaikka tuntuu epävarmalta, laitetaan mieluummin vanhaa autoa kuntoon kuin harkitaan uuden ostamista. Esimerkiksi ruostekorjauksien kysyntä on korjaamoiden mukaan taas nousussa. Vielä muutama vuosi sitten vakavammin ruostuneen perusauton kuntoon hitsauttaminen ei kiinnostanut juuri ketään. Tällä vuosituhannella autojen elektroniikan määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Pikkuhiljaa se alkaa näkyä myös korjaamoilla. Mekaanisiin vikoihin verrattuina elektroniikan ongelmat ovat toista luokkaa. Vian etsintä on uusi taitolaji, johon saattaa upota merkittäviä määriä työtunteja ilman että vikaa välttämättä edes löydetään. Vian haku ja ongelman paikallistaminen viallisen komponentin tasolle ovatkin nykyisin korjaamoiden suurimmat työllistäjät. Mitä paremmin varusteltu ja siis kalliimpi auto, sitä enemmän on myös vikamahdollisuuksia. Ja mitä vanhemmaksi auto tulee, sitä todennäköisempää auton tietojärjestelmien häiriöt ovat varsinkin meidän vaativassa ilmastossamme. Lisää tästä sivulla 11. Tarkan euron taloudenpidolla uusi tai uudempi auto saattakin tulla edullisemmaksi kuin vanhan jatkuva korjaus. Juuri nyt autokaupassa on lyömättömiä rahoitustarjouksia ja lisäetuja auton ostajille. Tuliterän pikkuauton saa autoliikkeen rahoituksellakin jo alle kahdensadan euron kuukausierällä. Uudemmassa autossa on pienemmät polttoainekulut ja ennakoitavat huoltokulut. Uuden hallituksen lupailema autoveron alennus nostaa toiveita alan piristymisestä. Hankinnan yhteydessä maksettavan veron alennuksen tarkemmat tiedot olisivat kuitenkin jo tervetulleita ja välttämättömiä. Sekä autoalan että autoilijoiden toiveissa varmasti on, että verotukseen saataisiin vihdoin selkeä linja ja autokauppa sekä autokannan uusiutuminen eurooppalaiseen vauhtiin. Tee juhlavieraalle ystävänpalvelus Kalenterin mukaan on taas kesä. Vaikka kelit ovatkin olleet koleita, tuntuvat kesäjuhlat ja -menot olevan jo täydessä vauhdissa. Kesätapahtumissa tunnelmaa nostavat juhlapuheiden lisäksi myös nestemäiset tarjoilut. Autouutiset-lehden tässä numerossa muistutetaan, että alkoholi ja ajaminen eivät sovi yhteen. Luotettava promillemittari on mainio laite, jonka soisi olevan jokaisen auton hanskaluukun vakiovaruste. Grillijuhlista kotiin lähteville vierailleenkin tekee palveluksen, kun tarjoaa mahdollisuuden koepuhaltaa ajokuntonsa. Suuri osa rattijuopumuksista johtuu oman ajokunnon väärinarvioinnista. Lisätilaa kesän retkille • peltikorjaamopalvelut • maalaamopalvelut • tuulilasin vaihtopalvelut Turun nykyaikaisin autopeltikorjaamo! InCar Turku Kuormakatu 17, 20380 Turku Puh. 020 734 3090 Avoinna: ma-pe 7-17, turku@incar.fi Tiemestarinkatu 5, 20360 Turku Puh. 020 734 3090 Avoinna: ma-pe 8-16, turku@incar.fi InCar Oy on vuonna 1991 perustettu kolarivaurioiden korjaamiseen erikoistunut valtakunnallinen täyden palvelun autokorjaamokeskus. InCar tekee vauriokorjaukset kaikenmerkkisiin henkilöja pakettiautoihin pienistä peltipainaumista aina vaativiin korin oikaisutöihin asti. Palvelemme 21 toimipisteessä ympäri Suomen. www.incar.fi UUTTA! Nyt voit tehdä sähköisen vahinkoilmoituksen kotisivuillamme www.incar.fi • ei skannauksia tai kopiointeja • turvallinen, nopea, helppo täyttää • kaikki automerkit • kaikki vakuutusyhtiöt • saat sovittua korjausajan InCarin kanssa
4 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Henkilöautot Pakettiautot Asuntoautot Tuulilasit nopeasti ja edullisesti 25 vuoden kokemuksella! Pansiontie 28, 20210 Turku Puh. 02 469 0808 • www.turuntuulilasimyynti.fi Raskas kalusto Työkoneet Korjauspalvelu Vetokoukku tarpeesi mukaan. Lisätietoja: www.kaha.? /vetokoukut Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Brinkvetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. kaha.? Audi Q7 on kookkaimman luokan noin viiden metrin pituinen katumaasturi. Aiemmin lanseerattu Volvo XC90 on samaa kokoluokkaa ja yllättävän samannäköinen. Sivuprofiilia katsomalla ei heti tunnistaisi, kumpi on kumpi. Kysymys lienee molempien kohdalla tarkkaan harkituista muodoista. Entistä kevyempi Audi Q7 Uusi Audi Q7 on lyhentynyt edellismallista 37 mm ja kaventunut 15 mm. Sisätilojen uudelleenjäjestelyllä on saatu matkustajille kuitenkin jopa entistä tilavammat olot. Valmistajan mukaan eniten painoa on pudonnut korirakenteesta. Toisen sukupolven modulaarirakenteessa moottori on edelleen pitkittäin. Nelivedolle tuottaa voimaa aluksi joko 3,0 TDI 200 kW (272 hv) tai 3,0 TFSI 245 kW (333 hv) veekuutonen. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. Varustelu on entistä runsaampi. Valittavina ovat uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten mukautuva vakionopeussäädin ruuhka-avustimella sekä perävaunun peruutusavustin. Matkustamosta löytyy myös nykyaikainen infotainment-järjestelmä kosketusnäyttöineen sekä virtuaalinen mittaristo kuten esimerkiksi Audi TT:ssä. Myöhemmin on tulossa Audi Q7 e-tron, joka on dieselmoottorilla ja nelivedolla varustettu ladattava hybridi. Sen voimat ovat 275 kW (373 hv) ja 700 Nm. EU-polttoaineenkulutulukema on vain 1,7 l / 100 km ja CO2-päästö 50 g/km. Ohjeellinen toimintamatka pelkällä sähköllä on 56 km. Myöhemmin on tulossa Audi Q7 e-tron, joka on dieselmoottorilla ja nelivedolla varustettu ladattava hybridi. Sen voimat Audi Q7 uudistui Audi Q7 EU-kulutuslukemat: Audi Q7 3,0 TDI (200 kW) 5-paikkainen: Yhdistetty polttoaineenkulutus l/100 km: 5,7 – 6,1 Yhdistetyt CO2 -päästöt g/km: 149 – 159 Audi Q7 3,0 TDI (200 kW) 7-paikkainen: Yhdistetty polttoaineenkulutus l/100 km: 5,9 – 6,2 Yhdistetyt CO2 -päästöt g/km: 153 – 163 Audi Q7 3,0 TFSI (245 kW) 5-paikkainen: Yhdistetty polttoaineenkulutus l/100 km: 7,7 – 8,1 Yhdistetyt CO2 -päästöt g/km: 179 – 189 Audi Q7 3,0 TFSI (245 kW) 7-paikkainen: Yhdistetty polttoaineenkulutus l/100 km: 7,9 – 8,3 Yhdistetyt CO2 -päästöt g/km: 183 – 193 Q7 hinnat alkavat 95 990 eurosta (3.0 TDI quattro). Ylempänä Audi Q7, alempana Volvo XC90. Molemmilla on noin viisi metriä pituutta ja yllättävän samanlaiset muodot. Uusi Audi Q7 on viiden metrin pituinen SUV. Keventynyt kori pitää kulutuksen aisoissa. ovat 275 kW (373 hv) ja 700 Nm. EU-polttoaineenkulutulukema on vain 1,7 l / 100 km ja CO2-päästö 50 g/km. Ohjeellinen toimintamatka pelkällä sähköllä on 56 km. Audi Q7:n hintaluokka pitää auton tavallisen palkansaajan ulottumattomissa.
5 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com katsastusmies koeajaa katsastusmies koeajaa Matti Viitanen, A-Katsastus Vantaa Kehä III Koeajoauto Kia Sportage on maahantuojan lehdistöauto. Koeajolenkin pituus oli noin 550 km kaupungissa, moottoritiellä ja maaseudulla. Auton tekniset tiedot ovat maahantuojan ilmoittamia. Arvioinnissa nojaudutaan lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Kulutuksesta ilmoitetaan normikulutus sekä auton ajotietokoneen antama mittaustulos. Arvioinnissa käytetään soveltuvin osin suhteellista arvostelutapaa, jolloin koeajoautoa tarkastellaan kokoja hintaluokkansa Tavaratilan korkeutta laskee välipohjan alla oleva syvä lokerikko. Sportage on mukava ja hiljainen auto. Mielenrauhaa lisää 7 vuoden takuu. Matti Viitanen katsastusmies A-Katsastus Vantaa Kehä III Katu maastureiden myynnin kasvulle ei toistaiseksi ole näkyvissä mitään uhkaa, sillä valmistajien uudet keskikokoiset mallit ovat ostajien erityisessä suosiossa, kunhan niiden koko, hinta ja kulutus eivät nouse liikaa. Tässä mallisarjassa kilpailu eri merkkien välillä vain kovenee ja siksi mallisarjansa toiseen sukupolveen ehtinyt Kia Sportagekin sai kasvojen kohotuksen viimevuoden puolella. Ulkonäköä päivitettiin uusilla takavaloilla ja etusäleiköllä, jossa on nyt yhtenevä muotokieli Kian muiden mallien kanssa. Moottorin ja apurunkojen kiinnitysten kumihelat vaihdettiin paremmin vaimentaviksi, sekä ohjauksen tehostus sai uuden toteutuksen ja ohjelmoinnin. Sisätilat saivat uusia pehmeämpiä ja laadukkaampia verhoilumateriaaleja. Uusi Kia Sportage on suuremman perheautoluokan viisiovinen citymaasturi. Mallilla on pituutta 444 cm, leveyttä 185 cm ja korkeutta 163 cm. Sportagen saa etuja nelivetoisena joka bensiinimoottorilla tai dieselmoottorilla. Automaattivaihteiston saa vain nelivetoisiin malleihin. Varustelutasoja on neljä alkaen LX-mallista ja päättyen parhaiten varusteltuun koeajossakin olleeseen Business Premium -malliin. Kia Sportage -mallit valmistetaan Slovakiassa. Kahden litran dieselillä Koeajossa olleessa Kia Sportagessa on 2,0 litrainen ahdettu dieselmoottori. Sylinterikannen kuuttatoista venttiiliä käytetään ketjukäyttöisillä nokkaakseleilla. Yhteispaineruiskutuksessa on kerrossyötön mahdollistavat pietso-suuttimet. Moottori tuottaa 137 kW:n tehon ja mahtavan 382 Nm:n väännön 1800-2500 r/ min pyörintänopeudella. Hiilidioksidipäästö on 189 g/km. Voimalinjassa on kuusivaihteinen perinteinen automaattivaihteisto ja automaattisesti kytkeytyvä neliveto. Alustarakenne muodostuu etuakseliston joustintuista ja taka-akseliston monivarsituennasta. Ohjauksen sähkömekaaninen tehostus on ajonopeuden mukaan säätyvä. Pysähtymisestä huolehtivat levyjarrut edessä ja takana normaalein ominaisuuksin. Lisäksi mäkilähtöavustin ja Kia Sportage 2,0 CRDi Business Tavaratilaa on 547-1746 litraa. Uusi Sportage on parhaimmillaan maantiellä, mutta sopii myös taajamiin, kunhan oppii arvioimaan auton etuja peräylitykset peus pysyy maltillisena. Yhdistetyn kulutuksen lukema on 7,2 l/100 km on aivan sama kuin koko koeajon keskikulutus. Alhainen kulutus johtuu siitä, että moottorin runsaat voimavarat ja automaattivaihteisto mahdollistavat moottorin työskentelyn taloudellisella käyntinopeusalueella. Kia Sportage 2,0 CRDi Business Premium A/T 43990 euron hintaisena tarjoaa erinomaisesti varustellun, turvallisen, tilavan, nelivetoisen sekä taloudellisen kulkuneuvon. Mielenrauhaa lisää 7 vuoden tai 150000 km takuu (kolme ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa). Kiitosta ansaitsevat erinomainen ohjaus ja lämmitettävä ohjauspyörä, ajomukavuus ja meluttomuus, taloudellisuus suhteessa suureen omamassaan, hyvä näkyvyys istumakorkeuden myötä, kytkeytyvän nelivedon edut. Moitetta saavat varustelutasojen myötä reippaasti kasvava hinta, ohjauspyörän liukas verhoilu, tavaratilan mataluus ja korkea nostokynnys. Kuormansidontalenkit tavaratilan peiteverho ovat asialliset. Hyvä ajotuntuma, pintakova jousitus Ajotuntumassa nousee esille uuden Kia Sportagen erinomainen ohjaus. Sportage etenee suoraan ja ohjauksen palautus toimii aivan keskialueellakin. Voimakas moottori työskentelee automaattivaihteiston kanssa alhaisilla pyörintänopeuksilla, jolloin moottorin ääni jää vaimeaksi ja tasoltaan miellyttäväksi. Hieman pintakova jousitus yhdessä koeajoautossa olleiden kitkarenkaiden kanssa nielee epätasaisuudet melko miellyttävästi. Kovien kesärenkaiden kanssa asia saattaa olla toisin. Uusi Sportage on parhaimmillaan tienpäällä, mutta sopii myös taajamiin, kunhan oppii arvioimaan auton etuja peräylitykset. Pysäköinnissä tutkat ja hyvä peruutuskamera nousevat tärkeään rooliin. Penkit ovat melko korkealla, tehden autosta nousemisesta helppoa ja saa siksi kiitosta myös seniorikansalaisilta. Kia Sportagessa on runsaasti varusteita, joista voi nostaa esiin erinomaisen ohjauspyörän lämmityksen sekä peruutuskameran ja tutkan yhdistelmän. Uusi Kia Sportage osoittautui melko taloudelliseksi kunhan ajo on tasaista ja noOhjaus on erinomainen, mutta ohjauspyörän verhoilu liukas. Moottori 1995 cm3 4-sylinterinen ahdettu dieselmoottori 6-nopeuksinen automaattivaihteisto Kulutus (yhd.) 7,2 l/100km Teho 137 kW/184 hv Vääntö 382 Nm/ 1800-2400 r/min Co 2-päästö 189g/km Hinta 43.990 € Kia Sportage 2,0 CRDi Business Premium a/t alamäkihidastin kuuluvat varusteluun. Neljä turvatyynyä ja koko matkustamon pituiset turvaverhot varmistavat passiivista turvallisuutta. Ajovaloina on xenonit, joita täydentävät halogeeni kaukovalot ja led-päiväajovalot. Automaattinen korkeudensäätö ja pesimet kuuluvat tähän kokoonpanoon. Sisätiloissa huomio kiinnittyy tyylikkääseen ja laadukkaasti toteutettuun kojelautaan, jossa toistuu sama muotokieli kuin etusäleikössä. Mittaristo on selkeä, samoin automaattisen ilmastoinnin näytöt. Kosketusnäyttö on reilun kokoinen ja hyvällä paikalla sisältäen navigaattorin, audion, peruutuskameran ja puhelimen toiminnot. Monitoimiohjauspyörä säätyy reilusti kahteen suuntaan, mutta otetta haittaa liukkaaksi käsitelty nahkaverhoilu. Penkkien reunoissa on laadukkaan tuntuinen nahkaverhoilu. Tavaratilan tilavuus on 465 litraa ja se on laajennettavissa takapenkkien selkänojat kaatamalla 1353 litraan. Takaselkänojat kaatuvat lähes vaakasuoraan, mutta tavaratila jää korkeudeltaan harmittavan pieneksi. Pieni korkeus johtuu siitä että tavaratilan pohjan alla oleva lokerikko on korkea ja siksi pohjaa ei voi laskea alemmaksi. Tavaratilaa on 465-1353 litraa.
6 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Alkoholi on Suomessa osallisena noin joka neljännessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa ja noin joka kuudennessä loukkaantumistapauksessa. Näin kertovat karut tilastot. Lisäksi kehitys on sellainen, että päihdeonnettomuuksia ei ole pystytty vähentämään samassa suhteessa kuin muita liikenneonnettomuuksia. Alkoholin osuus liikenneonnettomuuksissa kasvaa siis edelleen. ”Luotettava promillemittari on lyömätön keino ennaltaehkäistä vahinkoja. Esimerkiksi Dräger 3000 on kestävyydeltään lähes ikuinen ja monikäyttöinen. Kesän juhlista kotiin lähteville vieraille tekee palveluksen, kun antaa mahdollisuuden tarkistaa turvallisen ajokunnon mittarilla. Vastaavia tilanteita on vaikka kuinka paljon. Moni ei tiedä, että esimerkiksi ruohonleikkuri tai mönkijä ovat myös moottoriajoneuvoja, joita ei omalla tontillakaan saa kuljettaa päihtyneenä”, sanoo Marko Hienola Mittarihuolto Hienolasta, Jyväskylästä. ”Olemme asentaneet autoihin alkolukkoja jo yli 10 vuotta sekä ammattiautoilijoille että yksityisille. Jokainen meillä asioinut rattijuopumustuomion saanut on ollut sitä mieltä, että promillemittari olisi ollut ilman muuta kanLIIKENNE Dräger alkotesterit ja alkolukot Maahantuoja: Oy Kaha Ab Puhelin: 09 615 6800 Sähköposti: info@kaha.fi Jälleenmyyjähaku: kaha.fi "Jokainen meillä alkolukon asennuksessa asioinut rattijuopumustuomion saanut on ollut sitä mieltä, että promillemittari olisi ollut ilman muuta kannattava hankinta.” nattava hankinta”. Hienola vinkkaakin, että 369 euron hintainen promillemittari on läheisiä ajattelevan valinta kesätai merkkipäivälahjaksi. Halvempiakin promillemittareita on, mutta kun kysymys on vakavasta turvallisuusasiasta, kannattaa luottaa poliisillakin käytössä olevaan tarkkuuteen. Rattijuopumustapauksia todetaan Suomessa vuosittain kolmisenkymmentätuhatta kappaletta. Alkolukko estää päihtyneenä ajon Autoon asennettava alkolukko on tehokkain tapa estää humalassa ajaminen. Auto ei käynnisty, ellei kuljettaja ole puhaltanut alkolukkoon. Jos kuljettajalla on vähintään 0,1 milligrammaa alkoholia uloshengityksessään, estää alkolukko käynnistymisen. Tämä vastaa 0,2 promilleen alkoholipitoisuutta veressä. Alkolukko on pakollinen kouluja päiväkotikuljetuksissa. Mittarihuolto Hienola asentaa vuositasolla parisataa alkolukkoa. ”Kiinnostusta on ollut myös muun ammattiliikenteen edustajilla, yrityksissä ja autokouluissa”, kertoo HieTyökseen autoihin alkolukkoja asentava Marko Hienola suosittelee promillemittaria kaikille autoilijoille ennaltaehkäisevänä asiana: "Luotettavaa alkotesteriä käyttämällä voi välttää rattijuopumuksen, joka usein johtuu oman ajokunnon väärinarvioinnista." nola. EU:n tasolla on kaavailtu jopa jonkinlaisen alkolukkosovelluksen tuloa kaikkiin uusiin autoihin. Mittarihuolto Hienola luottaa tyyppihyväksyttyihin Dräger-alkolukkoihin. Uutuusmalli Dräger 7000:ssa on mukana jopa kasvojentunnistusominaisuus, joka estää väärinkäytön. ”Dräger alkolukko maksaa ajoneuvoon asennettuna ja katsastettuna alkaen 1590 euroa. Jos kysymyksessä ei ole viranomaisen määräämä valvottu ajooikeus, riittää kun kuljettaja puhaltaa alkolukkoon ennen lähtöä”, kertoo Hienola. Rattijuopumuksen seurauksena valvottuun ajo-oikeuteen määrätyn käytössä alkolukko vaatii myös ajon aikana satunnaisesti puhalluksen 5-30 minuutin välein. Jos puhallusta ei anneta tai tulos ylittää säädetyn rajan, käynnistyy auton äänitorvi ja tiedot tallentuvat keskusyksikön muistiin. "Promillemittari on paras kesälahja" Dräger 3000 on pieni ja helppokäyttöinen alkotesteri, joka antaa luotettavan tuloksen. 369 euron hinta on pieni kustannus verrattuna sen avulla vältettyihin riskeihin. Poliisi: alkolukko lisää liikenneturvallisuutta Suomessa on vuodesta 2008 ollut voimassa laki, jonka mukaan rattijuopumuksesta tuomitulle tulee tarjota valvottua ajo-oikeutta ehdottoman ajokiellon vaihtoehtona. ”Valvottu ajo-oikeus ajoneuvoon asennettuine alkolukkoineen on ollut hyvä ratkaisu liikenneturvallisuuden lisäämisessä”, sanoo Matti Heinänen Jyväskylän poliisista. Suurin osa rattijuopumuksesta tuomituista valitsee kuitenkin mieluummin ehdottoman ajokiellon kuin asennuttaa autoonsa alkolukon määräajaksi. ”Ehkä moni valitsee ehdottoman ajokiellon sen takia, että se on tyypillisesti lyhyempi kuin minimissään vuoden pituinen valvottu ajo-oikeus alkolukon kanssa. Vaikka alkolukko on kalliimpi, on se kuitenkin parempi vaihtoehto, sillä se estää ajamisen alkoholin vaikutuksen alaisena. Ajokiellon valinneilla on suurempi riski lähteä ajamaan ennen kiellon loppumista”, sanoo Heinänen. Liikenneja Viestintäministeriössä on myös mietitty lakiehdotusta, jossa kaikki rattijuopumukseen syyllistyneet määrättäisiin valvottuun ajo-oikeuteen. Valvotun ajo-oikeuden valitsee vuosittain noin 500 rattijuopumuksesta tuomittua. Ajoneuvoon asennettu alkolukko rekisteröi käyttötiedot keskusyksikköön. 60 päivän välein alkolukon muisti käydään purkamassa valtuutetussa asennusliikkeessä, josta tiedot välittyvät edelleen poliisille. Vakuutus ei korvaa rattijuopon vahinkoja Vakuutus ei pääsääntöisesti korvaa päihtyneenä ajaneen vahinkoja. ”Liikennevakuutus toki korvaa vastapuolen vahingot, mutta ne peritään rattijuopolta takaisin. Omaisuusvahinkoja pahempia ovat pysyvät henkilövahingot, koska terveyttä ei rahalla voi korvata”, sanoo Sami Reinikka Pohjola Vakuutuksesta. ”Autovakuutuksen eli ns. kaskon puolella linja on vieläkin selkeämpi. Vakuutus ei korvaa luvallisessa käytössä olleen ajoneuvon omistajalle tai haltijalle syntyneitä vahinkoja, jotka on päihtyneen kuljettajan aiheuttamia.” Alkolukko on vakuutusyhtiönkin näkökulmasta hyödyllinen ratkaisu. Se on vähentänyt korvaustapauksia ja riskejä. Reinikka muistuttaa, että kaikki maksettavaksi tulevat korvaukset nostavat myös muiden vakuutuksenottajien kustannuksia. Marko Hienola asentaa Dräger-alkolukkoja autoihin. Rattijuopumuksesta tuomitun valvotussa ajo-oikeudessa alkolukko estää tehokkaasti alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisen. Kouluja päiväkotikuljetuksissa alkolukko on pakollinen varuste. Auto ei käynnisty ennen kuin kuljettaja on puhaltanut alkolukkoon. Mikko Pajunen valitsee hyllystä alkotesterin asiakkaalle.
7 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Korjaamopalvelut ammattitaidolla Autokorjaamo Autosähkö Kaarilahti on jo pitkään toiminut korjaamoalan yritys. Meiltä saat ratkaisun autoasi koskeviin huoltoihin ja korjauksiin. “Autoasi”-ketjun jäsenenä pystymme tarjoamaan sinulle ketjun mukanaan tuomat edut. Meiltä saat osaamisen kaikkien automerkkien huoltoihin ja korjauksiin. Sen lisäksi olemme varustautuneet MBja BMW-huoltoihin erityislaittein. Saat meiltä ko. merkkien osalta saman palvelun, mitä merkkihuollot tarjoaisivat. Olemme myös mukana “Tarkastettu Autokorjaamo”-järjestelmässä. “Vihreä Piste” korjaamomme ovella takaa asianmukaisen huollon ja korjauksen. PALVELUMME: Sisäpuhdistukset • Istuinverhoiluiden pesut ja suoja-aineet • Pesut ja vahaukset • Maalipinnan kestopinnoitteet • Maalipinnan kiillotukset / naarmujen poistot • Paikkamaalaukset • Ilmastointihuollot ja bakteerien poistot • Nahka-, muovija vinyylipintojen maalaukset • Graffittien poistot • Ikkunoiden tummennukset Korjasmäenkatu 3, 20360 Turku • Puh. 045 868 4114 • www.laatufiksi.fi Tiesitkö että uudessa autossasi ei ole vahaa? Auton maalipinta on uutena herkimmillään, joten se kannattaa suojata kestopinnoitteella. Uuden auton pinnoitepaketti nyt TArjoUshinTAAn Auton fiksaus kokonaisvaltaisesti ja vaivattomasti Sisältää Lacroe-kestopinnoitteen maalipinnalle, Lacroe-tekstiilipinnoitteen istuimille sekä lasien pinnoituksen. 3 vuoden takuu. 289€ Tarjoukset koskevat henkilöautoja. Ilmastointihuolto TArjoUshinTAAn 69€ Kysy tarjous käytetylle autolle! MobilExpress Mylly • Kuloistentie 6, 21280 Raisio Avoinna ma-pe 9.00-17.00 • Puh. 02 238 8880 Raision kauppakeskus Myllyn pesukadun pihassa Lambon katumaasturi on Urus Lamborghinin mallivalikoima kasvaa kolmannella autolla. Uutuus on katumaasturi Urus, jota kaavaillaan myynti 2018 aikana. Konseptitasolla Urus esiteltiin jo 2012 Pekingin autonäyttelyssä. Ohessa ovat tehtaan julkaisemat ensi kuvat. Ilmeisesti Uruksessa tullaan hyödyntämään Volkswagen Groupin muiden isojen SUV-mallien perusratkaisua. Eli Audi Q7, Bentley Bentayga ja seuraava Porsche Cayenne tulevat ainakin olemaan tektisiä sukulaisia. Lambon tapaan autossa tulee todennäköisesti olemaan hiilikuitua ja muita kevytä rakenteita. Urusta tullaan valmistamaan Sant'Agatassa Bolognassa. Kolmas malli tuo tehtaan toimintaan merkittävän lisän ja vaatii satojen miljoonien investointeja. Lamborghinin omistava Volkswagen Group ja Audi AG sekä Italian valtio ovat mukana investoinneissa. Tehtaan tuotantoalaa tullaan laajentamaan 80 000 neliöstä 150 000 neliöön. Uusia työntekijöitä tehdas kaavailee palkkaavansa noin 500. Vaikka Lamborghini on Etuveto ja 3 sylinteriä Uusi BMW X1 Syksyllä Suomeen tuleva uusi BMW X1 (F48) on sisätiloiltaan avarampi kuin ensimmäinen malli. Kaiken kaikkiaan ensimmäistä X1-mallia on myyty jo 730 000 kappaletta, eli auto on ollut menestys. X1:n uuden teknisen perusratkaisun poikittaismoottori mahdollisti sisätilojen kasvatuksen. Tavaroillekin on entistä runsaammat tilat, lisäksi takaistuinta voi siirtää pituussuunnassa 13 senttiä. Tavaratilaa on nyt 505 litraa, eli kasvua on 85 litraa. Selkänojat alas käännettyinä tavaratilaa on 1500 litraa. X1:n kori on 53 mm korkeampi kuin ennen ja istuinkorkeuskin on kasvanut 36 mm. Pituutta autolla on 4,44 metriä. Koko sisustusilme on uusi ja saman oloinen kuin 2 Active Tourerissa. Vakiovarusteisiin kuuluvat tietenkin ilmastointi ja audiojärjestelmä auxja usb-liitännöillä. 6,5 tuuman näyttö toistaa iDrive-käyttöjärjestelmän toimintotietoja. Joillekin BMW:n ystäville etuvetoon siirtyminen voi olla kova pala. Kehitys kuitenkin kulkee siihen suuntaan, että pienemmissä bemareissa sisätilojen maksimointi ja yhteiset tekniset perusratkaisut Minin kanssa painavat vaakakupissa takavetoperinteitä enemmän. Neliveto on tietenkin edelleen myös vaihtoehtona kuten myös 8-vaihteinen automaattivaihteisto manuaalin vaihtoehtona. Varustetasopaketteja ovat Advantage, Sport Line, xLine ja M Sport. Moottorivaihtoehdoissa uutta on hinnaston aloitusmallin kolmisylinterinen 1,5 litran moottori bensiinillä tai dieselinä. 1,5 litran bensiiniturbon teho on 136 hv ja dieselin todennäköisesti 116 hv. Uuden X1:n myynti alkaa kuitenkin vain nelisylinterisillä moottoreilla, joista kaksi on bensiinikäyttöisiä ja kolme dieseleitä. Näiden moottoreiden teholukemat asettuvat 150-231 hevosvoiman haarukkaan. Uuden X1:n myynti alkaa syyskuussa, jolloin julkaistaan myös hinnat. Malli lanseerataan autoliikkeissä lokakuun lopussa. tunnettu superautoistaan, ei Urus kuitenkaan ole merkin ensimmäinen off-road henkinen Lambo. LM002 oli 5,2 litran V12-moottorilla varustettu maastohirviö, jota valmistettiin 1986-1992. Ostajina olivat lähinnä kuninkaat, filmitähdet ja kilpa-ajajat.
8 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com KÄYTETTY AUTO Ensimmäisistä tämän kokoluokan katumaastureista CR-V oli henkilöautomaisin yhdessä RAV4:n kanssa. Takaovi varapyörineen aukeaa oikealle. Kysytty katumaasturi Toisen sukupolven Honda CR-V tarjoaa reilut sisätilat ja henkilöautomaisen ajettavuuden. Maastoon sitä ei ole tarkoitettu, vaikka CR-V onkin nelivetoinen. Toisen sukupolven CR-V esiteltiin vuoden 2002 alussa. Se on hyvin samankaltainen kuin edeltäjänsä ja tehty samalle pohjalevylle. Pituutta oli tullut lisää 1 cm ja leveyttä 3 cm. Ohjauspyörä on nyt normaalissa asennossa ja istuimet entistä korkeammalla lattiasta, jota puolestaan on saatu laskettua alemmaksi. Etuistuinten muotoilu on tässä mallissa onnistunut. Tavaratilan pohja on entistä alempana ja tilaa on tuntuvasti edellismallia enemmän: perusasennossa 527 litraa. Takaistuin taittuu suhteessa 60/40. Takaovi avautuu kokonaisena ikkunoineen oikealle. Hieman lisää tilaa saa siirtämällä pituussuunnassa säätyvää takaistuinta edemmäksi. Myös takaselkänojien kaltevuutta pystyy säätämään. Jousitusmukavuus on parantunut ensimmäiseen malliin verrattuna, mutta ajettavuudessa ei ole tapahtunut kehitystä. Mukavuutta parantaa alentunut melutaso, mutta erityisiä kehuja melusta ei voi antaa. Moottori 2,0-litrainen ja 150 hevosvoimainen. Moottorissa on tasapainoakseli, muuttuva imuventtiilien ajoitus ja säätyvä imusarjan pituus. Ykkösvaihteen ja peruutusvaihteen välitykset ovat edesmallia lyhyemmät. Käsijarru on sijoitettu kojelautaan. Turvavarustusta on parannettu: siihen sisältyy mm. sivuturvatyynyt, jarruassistentti, etuturvavöiden voimanrajoitin ja 3-pistevyöt kaikilla paikoilla. Ainoa sisustusväri musta Sisustus on selvästi entistä modernimpi, mutta ei kovin korkeatasoinen. Ainoa sisustusväri on musta. Varustevaihtoehdot ovat LS ja ES. LS-malliin sisältyy mm. manuaali-ilmastointi, CD-radio, kauko-ohjattu keskuslukitus ja sähkölasit myös takana. ES-mallissa on lisäksi ilmastointiautomatiikka, kevytmetallivanteet, korin väriset puskurit, peilit ja ovenkahvat, tavaratilan peitto sekä kova varapyörän kotelo. Nahkaverhoiltua ES-mallia kutsuttiin ESX:ksi. 2004 pieni facelift Vuoden 2004 lopussa tehtiin pieni facelift, jonka merkittävin muutos oli ajonvakautusjärjestelmän tuleminen vakiovarusteeksi. Ulkoisesti suurimmat kaisu vedon kytkeytyessä taakse kuuluu asiaan, mutta tilannetta voi parantaa vaihtamalla öljytyyppiä meikäläisiin olosuhteisiin sopivammaksi ellei sitä ole jo tehty. Korkeasta latausjännitteestä johtuen polttimoiden kestoaika jää lyhyeksi. Kori on olennaisilta osiltaan sinkitty eikä ruoste ole yleensä ongelHintahaarukka 6000-16000 euroa: Netin myyntipalstoilta poimittuja esimerkkejä. Hintatiedot 06/2015: vuosi moottori km hintapyyntö Halvimmat 2002 2,0 bensiini 205tkm 6300 2005 2,2 diesel 218tkm 9880 Tuoreimmat 2006 2.0 bensiini 90 tkm 14500 2006 2.0 bensiini 135tkm 15980 Kuvien esimerkkiyksilö on myynnissä yksityisellä myyjällä Espoossa. 2002-mallisen auton matkamittarilukema on 174000km ja hintapyyntö 8500€. Autossa on mm. neliveto, nahkaverhoilu, automaattivaihteisto, automaattinen ilmastointi, huoltokirja sekä sähkökäyttöiset ikkunat ja takaluukku. Konehuoneen puolella on myyjän mukaan uusittu jakoketju ja pakonoka-akseli n. 500km sitten. Myyjän tavoittaa numerosta 045-8535252. muutokset oli tehty keulan ilmeeseen, jossa uutta olivat maski, puskuri ja valot. Takapäässä oli muutettu valoja ja varapyörän koteloa. Lokasuojat olivat hieman entistä leveämmät. Jarrulevyt olivat entistä suuremmat. Nelivedon sanottiin kytkeytyvän entistä nopeammin. Pyörät olivat kasvaneet 16-tuumaisiksi. ES-malli sai sumuvalot ja vakionopeussäätimen. ES:n helmat olivat mustat. ESXja uudessa EXE-mallissa ne olivat korinväriset. EXE:ssä oli vakiona mm. kattoluukku ja navigaattori. Sisustuksessa materiaalit olivat laadukkaammat. Jo vuoden 2004 alussa oli lisätty kromia mm. ovenkahvoihin ja mittaristo oli saanut uuden ilmeen. 2,2-litraisella erittäin kilpailukykyisellä dieselillä varustettu CR-V esiteltiin syksyllä 2004, mutta Suomeen sitä saatiin odotella vielä vuoden verran. Tehoa dieselissä oli 140 hv. Vaihteisto oli dieselissä 6-vaihteinen eikä automaattivaihteistoa saanut dieselin yhteydessä. Ensimmäisistä tämän kokoluokan katumaastureista CR-V oli henkilöautomaisin yhdessä Toyota RAV4:n kanssa. Maastoon Hondaa ei ollut tarkoitettu, mutta kaupungissa ja maantiellä se oli kotonaan. Jousitus oli kohtuullisen mukava, joskin hieman pintakova ja pompottava. Kääntöympyrä oli tavallisten perheautojen suuruusluokkaa. Melutaso oli korkeahko niin renkaiden kuin moottorinkin osalta. Toisen sukupolven CR-V oli tehty tunnetusti toimivalla periaatteella: erinomaisesti menestynyttä mallia muutettiin varovaisesti vain niiltä osin mitä asiakkaat olivat halunneet. Tavaratilaa oli tuntuvasti enemmän ja myös sisätilat olivat kasvaneet etenkin leveyssuunnassa. Varustelua ja sisustuksen tasoa oli nostettu ajan vaatimusten mukaisesti ja äänieristystä parannettu. Ensimmäiset CR-V:t tulivat Japanista. Kesällä 2000 alkoi tuotanto Englannissa ja toisen sukupolven autot toimitettiin myös USA:han Englannista. Ensimmäinen sukupolvi ei osallistunut Euro NCAPtestiin, mutta toisen sukupolven törmäysturvallisuus arvioitiin ajanmukaisesti 4 tähden arvoiseksi. Molemmat kaksi CR-V:n ensimmäistä sukupolvea ovat osoittautuneet luotettaviksi autoiksi. Takavoimansiirron parHonda CR-V vm. 2002-2006 ma. Toisessa sukupolvessa on levyjarrut takana ja niiden ominaisuuksiin tunnetusti kuuluu levyjen ruostuminen. Moottori on varustettu jakoketjulla, joten hammashihnan vaihtoa ei huolto-ohjelmassa ole. Suomessa tämän sukupolven CR-V oli selkeästi ostetuin keskiluokan katumaasturi. Euroopassa se sen sijaan jäi vain noin puoleen Toyota RAV-4:n lukemista ja viimeisinä vuosinaan myös mm. Hyundai Tucson ajoi sen ohi. Dieselmoottoria saatiin varsinkin Suomeen odottaa pitkään ja senkin jälkeen myyntiä rajoittivat ennätyspitkät jonotuslistat. Kolmannen sukupolven CR-V tuli Suomeen joulukuussa 2006. Hyvässä käytetyssä autossa on asianmukaisesti täytetty huoltokirja. Hintaluokka 6000-16000 € Musta nahka-/kangassisustus on ajattoman tyylikäs. Tavaratilaa on 527 litraa. Bensiinimoottorin teho on 150 hv.
9 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Tiukempi crossover Juke Nismo RS Nissanin pienempi crossover Juke on saatavana urheilullisena Nismo RS –versiona. Nismo RS tarjoaa 1,6-litraisesta bensiiniturbostaa 218 hv (160kW) tehon ja vääntöä 280 Nm etuvetoisessa mallissa manuaalivaihteistolla. Nelivetoisen Nismo RS Xtronicin huipputeho on 214 hv (157kW) ja vääntö 250Nm. Tavalliseen Jukeen verrattuna Nismo RS:ssä on lisäksi tehokkaammat jarrut ja täsmällisemmät ajo-ominaisuudet. Korin jäykkyyttä on parannettu vahvikkeilla. www.muhkurinautohuolto.? Muhkurin Autohuolto Ma-Pe 7.30 17.00 La-Su Suljettu Tarjoamme asiakkaillemme helppoa ja turvallista autoilua huolehtimalla autoilijan puolesta auton kunnosta ja hyvinvoinnista. Noudatamme tiukkoja laatukriteereitä niin korjaustyössä kuin käyttämissämme varaosissa. Huollamme vuosien kokemuksella myös takuun alaisia autoja merkistä ja mallista riippumatta autojen takuun säilyessä ennallaan. Uhrilähteenkatu 2 20250 TURKU Puh 010 279 3900 Takuuvarma autokorjaamo Kattavat huoltopalvelut Ajanvaraus: 010 279 3900 tai info@muhkurinautohuolto.? 2015-23 aikaa Öljynvaihto varaamatta. ILMASTOINTIHUOLTO Sisältää lisäyskylmäaineen ja työn Voimassa 31.8.2015 saakka! Leikkaa heti talteen! Tällä lipukkeella 49,MA-PE 9.00-17.00 • mototurku@pp.inet.fi Palvelemme sopimuksen mukaan myös iltaisin ja viikonloppuisin. MOTO TURKU OY Amiraalistonkatu 10, Turku Mopoautojen erikoiskorjaamo – kaikki merkit Soita p. 02-2484848, 0400 546 130 Huollot, kolarikorjaukset, renkaat… EdullinEn noutopalvElu Huollamme myös MP:t mopot, skootterit, mönkkärit, myös kiinalaiset Merkki ja malli autoautoarvioitu CO 2 cm3 teho veroton vero kok.hinta (kW) hinta Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 19765 5228 24992 131 1368 110 Citroën C4 PureTech 110 Confort 16490 3504 19993 112 1199 81 Dacia Duster 1,6 16v 4x2 Ambiance 12300 4578 16878 165 1598 77 Ford Focus 1,0 EcoBoost 16700 3272 19972 105 999 74 Honda Civic 5D 1,4i Comfort 16689 4301 20990 129 1339 73 Hyundai i30 5d 1,4 MPI Classic 13487 3503 16990 130 1396 73 Jeep Renegade 1,6 Etorq FWD Longit. 18920 5567 24487 141 1600 80 Kia cee´d 1,4 ISG LX EcoDynamics 15510 4040 19550 130 1396 73 Mazda Mazda3 5HB 1,5 16200 3741 19941 119 1496 74 Mini Hatchback One 102 hv Business 17900 3808 21708 112 1198 75 Mitsubishi ASX 1,6 Cleartec Inform 15594 4401 19995 137 1590 86 Nissan Pulsar DIG-T 115 Visia 6M/T 17129 3861 20990 117 1197 85 Nissan Qashqai DIG-T 115 Visia 2WD 18195 4696 22891 129 1197 85 Opel Astra 5-ov Life 1,4 Ecotec 16220 4178 20398 129 1398 74 Opel Mokka 5-ov Drive 1,6 ecoFLEX 17090 5703 22793 153 1598 85 Peugeot 308 Access VTi 15920 3470 19390 114 1199 60 Renault Megane Sport Tourer Busin. 17240 3985 21225 119 1197 85 Seat Leon 1,2 TSI 86 Reference 15790 3645 19435 119 1197 63 Skoda Octavia 1,2 TSI Active 18190 3973 22163 114 1197 77 Subaru Impreza 1,6i (AC) 18400 5591 23991 144 1600 84 Suzuki Vitara 1,6 VVT 4WD GL 17755 4635 22390 130 1586 88 Toyota Auris 1,6 Valvematic 18535 5304 23839 138 1598 97 Volkswagen Golf Trendline 1,2 TSI 17350 3738 21088 113 1197 63 Autoalan myyntitilastojen kärjestä löytyvät vanhat tutut automallit, kuten Skoda Octavia, Nissan Qashqai, Toyota Auris ja Volkswagen Golf. Tästä voidaan päätellä, että suomalaisen autonostajan budjetti on siis tyypillisesti noin 19000-25000 euroa ja korimallina on 5-ovinen, farmari tai jonkinlainen katumaasturityyppinen crossover. Oheiselta listalta löytyvät tähän hintahaarukkaan ja noin Perheauto alle 25 000 euron budjetilla c-segmentin kokoluokkaan sopivat eri merkkien edullisimmat bensiinimoottorivaihtoehdot. Valinnan varaa on runsaasti. Hinnat NetWheels 1.6.2015 22 390,Suzuki Vitara 1,6 VVT 4WD GL 24 487,Jeep Renegade 1,6 Etorq FWD Longit. 24 992,Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir Seat Leon 1,2 TSI 86 Reference Peugeot 308 Access VTi Skoda Octavia 1,2 TSI 22 163,Nissan Pulsar DIG-T 115 Visia 6M/T Toyota Auris 1,6 Valvematic 23 839,19 435,19 390,20 990,
10 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com AUTO-CENTERISSÄ ON NYT HINTAHYSTERIA! Varsinais-Suomen Auto-Center Oy Allastie 2, 21200 Raisio www.toyotaautocenter.fi 14.999 14.990 9.999 5.990 7.999 15.990 9.990 Toyota Avensis 1,6 Valvematic 77 tkm vm 2009 Toyota Verso 2,0 D-4D 126 DPF 7p. 211 tkm vm 2012 Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i Style 44 tkm vm 2012 Toyota Yaris 1,3 VVT-i LineaSol 93 tkm vm 2006 Volkswagen Golf plus Comfortline 158 tkm vm 2008 Volkswagen Polo Trendline 1,4 TDI 241 tkm vm 2008 Volvo V70 2,5T Titanium AT 316 tkm vm 2003 8.-15.6.2015 maanantaista-maanantaihin! Rahoitusk orko vain 2,95 %! Katso HYSTEERISEN edukkaat autot osoitteesta: www.hintahysteria.fi ETUSE TELI 500 € ETUSE TELI 1000 € ETUSE TELI 1000 € ETUSE TELI 1000 € ETUSE TELI 1000 € ETUSE TELI 1000 € ETUSE TELI 500 € 1000 €:a hinnasta pois KAIKISTA varastossamme olevista uusista autoista! Pikahuolto TURKU Vähäheikkiläntie 55 20810 Turku Puh. 029 001 8900 kaikki merkit, kaikki huollot ÖLJYNVAIHTO AIKAA VARAAMATTA Olemme uusi jäsen Plus -perheessä, meiltä saat mm. seuraavat palvelut: ÖLJYNVAIHTO AIKAA VARAAMATTA NELIPYÖRÄSUUNTAUS ILMASTOINTIHUOLTO AUTOMAATTILAATIKON HUOLTO MÄÄRÄAIKAISHUOLLOT RENGASHOTELLI ? ? ? ? ? ? www.facebook.com/pluspikahuolto www.plus.? Luotettava ja vaivaton perusauto Toyota Carina korvattiin vuoden 1997 lopussa Avensiksella. Mitoiltaan, muodoiltaan ja tekniikaltaan Avensis oli selvästi Carina E:n sukulainen. Avensis oli ensimmäinen Toyota, joka oli suunniteltu vain Euroopan markkinoille. Jousitusmukavuudessa ja melutasossa oli otettu suuria edistysaskeleita. Ajo-ominaisuuksia sen sijaan ei ollut saatu parannettua. Avensis esiteltiin Suomessa marraskuussa 1997. Moottorit olivat entisestään tutut 1,6/110 hv, 1,8/110 hv laihaseosmoottori, 2,0/128 hv ja melko vanhanaikainen 2.0 TD 90 hv. Suomessa selvästi suosituin oli 1,6-litrainen ja tietysti sedanina. Syksyllä 1999 esiteltiin näiden moottorien rinnalle 2,0-litrainen suorasuihkutusdiesel D4D, jossa oli tehoa 110 hv. Kolme korimallia Korimalleja oli kolme: sedan, liftback ja wagon. Avensiksellakaan Toyota ei onnistunut saavuttamaan merkittävää asemaan farmarimyynnissä. Farmareita ostivat kuitenkin taksit, jotka oli saatu Toyotaasiakkaiksi tilavan Carina E:n aikana. Avensiksen sisätilat olivat edeltäjänsä kokoiset, mutta istuinmukavuus takana huonompi. Varustetasoja oli kaksi: Linea Terra ja kromimaskista erottuva Linea Sol. Kaikissa Avensiksissa oli ABS, etuturvatyynyt ja kauko-ohjattu keskuslukitus. Sol tarjosi lähinnä koristeita, mm. korinväriset peilit ja ovenkahvat, nahkaratti, sumuvalot ja sähkölasit myös takana. Vuonna 1999-2000 oli tarjolla myös näiden väliin sijoittuva Linea Luna. KÄYTETTY AUTO Toyota Avensis 1997-2003 Avensiksen sisätilojen muotoilu oli varovaista. Verhoilu oli plyysiä, jonka kuosi vaihtui vuoden 1999 autoihin. Linea Terrassa oli kojetaulun keskiosassa mustaa "kivijäljitelmää" ja Solissa puujäljitelmää. Linea Lunan tumma verhoilu ei ollut plyysiä. Solissa oli alusta lähtien sivuturvatyynyt, Terrassa ja Lunassa syyskuusta 1999 lähtien. Samalla Sol sai ikkunaturvatyynyt. Uudistus vuonna 2000 Syksyllä 2000 Avensis uudistui. Ulkonäössä uutta oli keulan muotoilu ja hailakanoranssit takavalot. Bensamoottorit olivat uusia VVT-i -moottoreita (1,6/110 hv, 1,8/129 hv ja 2,0/150 hv). 2,0-litrainen oli D4-suoraruiskutusmoottori. Kaikki bensamoottorit olivat varsin taloudellisia. Diesel oli jo aikaisemmin esitelty ajanmukainen D4D. Jousitus oli nyt hieman aikaisempaa jäykempi, mikä ei tuonut merkittävää parannusta ajettavuuteen. Myös takana oli nyt levyjarrut. Facelift-mallissa oli Linea Terrassa muodinmukaiset alumiinipaneelit. Solissa oli edelleen puujäljitelmää. Keskikonsolin layout oli uusi integroidun audiojärjestelmän ja monitoiminäytön ansiosta. 2,0 D4:ssä oli ESP-järjestelmä ja hätäjarrutustehostin. Puhkiruostumistakuu pidentyi uudistuksessa 12 vuoteen. Keväästä 2002 lähtien myytiin aikaisempien versioiden rinnalla kokonaan korin värisillä puskureilla ja kylkilistoilla varustettuja Linea Luna ja Linea Sol+ -malleja. Toyota Avensis oli erittäin suosittu Suomessa. Se pysytteli koko mallihistoriansa ajan luokkansa suosituimpana autona. Niinpä käytettyjenkin tarjonta on runsasta. Avensikset ovat säilyttäneet hintansa melko hyvin. Avensiksessa oli Toyotaksi runsaasti lastentauteja, mutta luotettavuustutkimuksissa se on kuitenkin sijoittunut aivan kärkisijoille. EnsimmäisAvensis oli ensimmäinen Toyota, joka oli suunniteltu vain Euroopan markkinoille. ten Avensisten ongelmia ovat mm. jarrulevyjen kieroutuminen ja jarrupalamateriaalin tarttuminen levyihin, istuinlämmittimien palaminen (v. 99 asti, kalliita!), kylkilistojen käpristyminen, ovitiivisteiden irtoaminen ja vaihteistoviat. 2.0 D4D:ssä tyyppivikana on kaksoismassavauhtipyörän tärinä. Tämä ilmenee tärinänä tyhjäkäynnillä, lievänä kilkatuksena kun nostaa kytkintä tuntumaan ja tärinänä kun vedättää varsinkin 5. vaihteella. Korjaus maksaa noin 1300 euroa. Ongelmaton ja persoonaton Avensis on ongelmaton, mutta myös persoonaton kulkuväline sille, joka ei työkseen viihdy maantiellä. Auton suurin heikkous on ohjaustuntuma ja suuntavakavuus. Sen sijaan kaupungissa Avensis on erinomaisen vaivaton auto. Tilat ovat kohtalaisen hyvät ja mukavuus niin jousituksen kuin melutason osalta kunnossa. Ruostesuojaus on keskimääräistä heikompi. Uusi, selvästi kalliimpi malli Avensiksesta tuli myyntiin huhtikuussa 2003. Farmarimalli on ollut suosittu taksikäytössäkin. Korimalleja on kolme: Sedan, Liftback ja farmari.
11 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Tuotekatu 6, 21200 Raisio www.raisionautolasi.fi Puh. 02 432 9390 Vuoden Takuu lasilla ja asennuksella! Vian haku 2000 euroa – ja sen korjaus 20 euroa? Toimintahäiriöisen auton vian haku on kokeneellekin asentajalle joskus todella haastava tehtävä. Autojen tekniikan kehittyminen viimeisten vuosien aikana on tuonut merkittäviä muutoksia myös autojen huoltoon, vianhakuun ja korjaukseen. Autojen ollessa teknisesti nykyistä paljon yksinkertaisempia olivat huoltovälitkin merkittävästi nykyistä lyhyempiä ja autojen viat pääsääntöisesti mekaanisia ja siten helposti paikannettavissa. Nykyisin lähes kaikki autojen tekniset toiminnot ovat elektronisesti auton omien tietojärjestelmien ohjaamia. Auton eri toimintoja valvovia ja ohjaavia antureita on jopa satoja. Kaikkia niitä ohjaavat elektroniset ohjausjärjestelmät, joiden keskusyksikkönä toimii auton elektroninen keskusyksikkö, joka vastaa kapasiteetiltaan kotitietokonetta. Autoissa on oma vianhakujärjestelmä Nykyisin autoissa on sisäänrakennettu diagnoosijärjestelTulokseton auton korjaus – kuka maksaa viulut? Auton korjAus mä. Keskusyksikköön on liitettävissä ohjelmoitu ulkoinen vianhakulaite, joka diagnosoi auton eri toimintojen tapahtumahistorian ja mahdolliset häiriöt. Käytön kannalta tärkeimmät vikadiagnoosit ilmoitetaan kuljettajalle kojetaulun merkkivaloilla ja kriittisissä tapauksissa järjestelmä estää jopa auton käynnistymisen. Autojen vianhakuohjelmat eivät ole standardisoituja. Diagnoosilaitteiden valmistajat ovat kuitenkin tuoneet markkinoille laitteita, jotka mahdollistavat useiden, käytännössä kaikkien yleisimpien automerkkien vianhaun. Näiden diagnosointilaitteiden käyttö vaatii runsaasti koulutusta. Vian haku onkin autonasentajien koulutuksen suuri opintoalue. Myös kuluttajille tarkoitettuja halpoja vianhakulaitteita on tullut markkinoille. Vain hyvin harvoin sellaisesta on mitään hyötyä, sillä sen avulla auton järjestelmästä havaittu vika vaatii joka tapauksessa ammattitaitoista korjausta ja auton vikatietojärjestelmän päivitystä. Vian haku ja ongelman paikallistaminen viallisen komponentin tasolle on nykyisin korjaamoiden suurin työllistäjä. Joskus vika voikin olla vain virhe auton omassa diagnoosijärjestelmässä. Usein vika ei edes vaadi varaosaa, vaan häiriö järjestelmässä on syntynyt esimerkiksi hapettuneen tai väljentyneen sähköliitännän seurauksena. Suomen vaihtelevissa lämpöja kosteustiloissa tällaiset häiriöt ovat varsin yleisiä. Vianhakuohjelmat eivät läheskään aina ilmoita suoraan viallista komponenttia, vaan ainoastaan järjestelmän, jossa vika on havaittu. Näin asentajan on vian syyn löytääkseen käytävä läpi joskus koko järjestelmä komponentti kerrallaan. Kuka maksaa vian etsimisen? Toimintahäiriöisen auton vian haku on kokeneellekin asentajalle joskus todella haastava tehtävä. Diagnosointi kertoo missä auton toiminnassa, esimerkiksi polttoainesyötössä, jarrujärjestelmässä, latausjärjestelmässä tai moottorin ohjausjärjestelmässä vika on, mutta ei sitä, mikä kyseisen järjestelmän komponentti on viallinen. Monessa tapauksessa vaihtoehdoksi jää todennäköisemmän viallisen komponentin vaihto. Jos arvio osoittautuukin vääräksi, on kyseinen komponentti kuitenkin jo asennettu. Joskus tällaisen vian haun aikana useita eri antureita tai muita komponentteja joudutaan vaihtamaan lopullisen vian selviämistä. Tällaisissa tapauksissa muodostuu kysymykseksi usein, onko kuluttaja velvollinen maksamaan turhaksi osoittautuneiden osien vaihdosta. Kuluttajavalituslautakuntaan edenneistä tapauksista useimmat päätökset ovat päätyneet siihen, että kuluttaja on velvollinen maksamaan vian hakuun käytetyn ajan, ja jopa tässä yhteydessä asennetut komponentit. Toimenpiteistä ja varaosista kertyneen lopullisen laskun loppusummaa kuitenkin suositellaan usein kohtuullistettavaksi. Korjauskustannusten ennakkoarvio on tärkeä Autoilijan jättäessä autonsa korjattavaksi sellaisessa tapauksessa jossa vian aiheuttaja ei ole täsmällisesti tiedossa, on korjaamon kuitenkin arvioitava korjauksen kustannus. Mikäli arvio osoittautuu esimerkiksi vian etsinnän vaikeuden takia ennakoidusta poikkeavaksi, on korjaamon kerrottava tilanteesta asiakkaalle. Tällöin asiakas voi joko antaa luvan lisätutkimuksille, tai vaikkapa halutessaan toimittaa auton toiselle korjaamolle. Tällöinkin hänen on luonnollisesti maksettava korjaamolle vian hakuun käytetty aika – mahdollisesti kohtuullistettuna. Korjauskulujen ennakkoarvio on siis merkittävä, ja sen ylittyessä on korjaamon ilmoitettava siitä kuluttajalle ennen lisätöiden jatkamista. Korjaamo ei voi ylittää merkittävästi kuluttajalle antamaansa kustannusarviota ilmoittamatta siitä ja saamatta lisäkulujen velottamiselle kuluttajan suostumusta. Korjauskustannusriidat kuluttajalautakuntien arkipäivää Kuten huomataan, eivät autojen monimutkaisten teknisten ongelmien ja vikojen korjaukset ja niistä aiheutuvat kustannukset ole yksinkertaisia. Niinpä ne edustavat merkittävää osaa kuluttajariitoja selvittävin lautakuntien työstä. Pelkästä vian hausta veloittaminen askarruttaa myös useimpia korjaamoita. Asentajan palkka ja muut korjaamotoiminnan kustannukset lankeavat kuitenkin korjaamoyrittäjän maksettavaksi vaikka auton oikeaa vikalähdettä ei edes löydetä. Myös vian haku on korjaamon työtä, josta pitää voida veloittaa. Asiakkaan kanssa käydyt neuvottelut ennen kustannusten paisumista ovat tärkeitä. Kustannusarvio aina ennen työn aloittamista Asiakkaan kannattaa aina ennen työn aloittamista pyytää kustannusarvio korjaamolta. Mikäli vian paikallistaminen osoittautuu poikkeuksellisen vaikeaksi, on harkittava, vaihdetaanko korjaamoa, vai jatketaan tutkimuksia. Missään tapauksessa korjaamot eivät tietoisesti kasvata vian hakukustannuksia, eivätkä myöskään asenna varaosia vain vian löytymiseksi. Joskus pienikin vika saattaa aiheuttaa suuret kustannukset. Se on lieveilmiö, joka on väistämätön autojen tekniikan kehittyessä yhä monimutkaisemmaksi. Yleistäen sanottuna autoihin rakennettu itsediagnosointijärjestelmä kuitenkin merkitsee autoilijoille luotettavampaa matkantekoa ja alhaisempia korjauskustannuksia. Suomen Autoteknillisen liiton vuosittaisessa asentajien Mestarimekaanikko –ammattitaitokilpailussa auton vianhaku on osoittautunut visaisimmaksi tehtäväksi ammattinsa osaaville asentajillekin. Kuva vuoden 2014 kilpailusta. Heikki Lehtinen
12 Turun seudun auTouuTiseT auTouuTiseT.com Länsikeskus, Asentajankatu 6, 20320 Turku Avoinna ma-pe 9-18, la 10-15 www.autokiila.fi Automyynti 020 775 7150 Huolto 020 775 7170 Varaosat 020 775 7160 Keskus 020 775 7100 0207-numeroiden hinnat 8,35 snt/puhelu +lankapuhelimesta 7,02 snt/min tai matkapuhelimesta 17,17 snt/min KOE UUSI AVENSIS NYT AUTOKIILASSA! Uusi Avensis tietää mitä on edessä. Se tuo ensimmäistä kertaa mallistoon vakiona ennakoivia Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteita, jotka auttavat sinua ja matkustajiasi aktiivisesti välttämään onnettomuuksia. Ääritilanteissa järjestelmä tekee jopa automaattisen hätäjarrutuksen puolestasi. Tule koeajolle ja tunnet kuin saisit käyttöösi kuudennen aistin. TOYOTA SAFETY SENSE EU-yhdistetty kulutus 4,2-6,7 l/100 km, CO 2-päästöt 108-148 g/km. Takuu 3 vuotta/100.000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta. Uusi Avensis-mallisto alkaen: autoveroton suositushinta 19 500 €, arvioitu autovero 5 803,21 €, toimituskulut 600 €, arvioitu kokonaishinta sisältäen toimituskulut 25 903,21 € Toyota Auris 1,33 Dual VVT-i Terra 5ov 45tkm -12 15.900 Toyota Auris 1,4 D-4D DPF Linea Sol 5ov 88tkm -10 13.850 Toyota Auris 1,6 Valvematic Sol 5ov MultiMode 42tkm -11 17.850 Toyota Auris 1,8 HSD Linea Sol Plus 5ov 52tkm -10 19.850 Toyota Avensis 1,6 Valvematic Terra 4ov 53tkm -10 17.850 Toyota Avensis 1,6 Terra Edition Wagon 25tkm -12 21.850 Toyota Avensis 1,8 Valvematic Sol 4ov 43tkm -12 24.450 Toyota Avensis 1,8 Valvematic Sol Wagon 66tkm -10 19.950 Toyota Avensis 2,0 Sol Wagon Multidrive S 38tkm -12 27.400 Toyota Aygo 1,0 VVT-i Cool 5ov 19tkm -12 10.850 Toyota Corolla 1,6 Valvematic Sol 4ov 75tkm-10 15.900 Audi A6 Sedan S line Pro 2,0 TDI autom. 201tkm -08 16.850 BMW 525 iA E60 Sedan 213tkm -06 14.950 Citroen C3 Picasso HDi 110 Exclusive 137tkm -10 10.750 Citroen C4 1,6i 16v SX Berline 117tkm -06 7.750 Ford Mondeo 1,8i 110hv Trend Sportback 164tkm -05 7.500 Honda Accord Tourer 2,4i Type S 170tkm -07 11.850 Honda Civic 5D 1,4i Comfort Business 66tkm -11 14.850 Kia Pro_ceed 1,6 LX HB 3D 100tkm -08 8.900 Nissan Qashqai+2 2,0L Acenta 4WD CVT 114tkm -10 20.900 Nissan Tiida 1,6 Visia 4-ov. 92tkm -08 7.950 Opel Corsa 5-ov Enjoy 1,4 Twinport 75tkm -07 8.450 Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente 126tkm -06 9.900 Subaru Forester 2,0 X PM 142tkm -06 12.750 Ford Transit SportVan FWD 4,36 matala 83tkm -11 25.850 Turun Toyota-keskus YLI 200 VAIHTOAUTOA REILULLA RAHOITUKSELLA JA TAKUULLA.